Regulamentul General privind Protecția Datelor (R.G.P.D.) oferă drepturi sporite persoanelor vizate (pacienți, aparținători, medici, sau alte persoane fizice cu care se interacționează) sens în care operatorul trebuie să se asigure că le respectă.
Practicile impun anumite eforturi rezonabile operatorului cu privire la transmiterea informațiilor relevante. Între acestea vom găsi în continuare punctate cele mai importante aspecte.
Exercitarea drepturilor
Atunci când o persoană dorește să afle mai multe despre propriile date poate depune o cerere în acest sens:
- la adresa de corespondență a operatorului
- pe email
- în alt format care poate fi documentat (ex. audio-video)
Pentru o eficientizare a organizării muncii și răspunsurilor a se vedea Anexa 5 Formularul tip cerere de acces la datele cu caracter personal.
Cel mai adesea obiectul cererilor va fi:
- de a fi informat – adică să știe ce date îi sunt prelucrate
- Exemplu: Pacientul X, poate să citească într-o notă de informare pusă la dispoziție de către un spital, despre datele care îi sunt prelucrate.
- de acces – să primească acces la propriile date (ex. copii după analize medicale)
- Exemplu: Sunt pacientul X, vă rog să îmi trimiteți o copie electronică a tuturor analizelor realizate pe durata internării
- de ștergere – să fie șters din bazele de date (ex. cazul abonării la buletine informative periodice care sunt trimise de operator)
- Exemplu: Sunt pacientul X, sunt deosebit de deranjat de comunicările dumneavoastră. Vă rog să mă ștergeți din orice fel de bază de date!
Ce ar trebui să cunoașteți:
Important de știut!
- Nu putem comunica date oricui despre oricine! Problema cea mai mare este a „presupușilor” aparținători care cer informații despre pacienți! În acest sens trebuie să ținem cont de necesitatea identificării reale a aparținătorului.
- S-ar putea ca aparținătorul să fie sau să nu fie declarat (prin formularele specifice) de către pacient. S-ar putea petrece o situație în care nu avem pe nimeni declarat ca aparținător, însă se impun comunicări urgente cu membrii de familie care țin de viața sau de sănătatea persoanei!
- În nici un caz nu putem refuza dreptul aparținătorilor pacientului respectiv de a fi informați cu privire la starea de sănătate a acestuia însă, atunci când se primesc astfel de cereri, se impun minime diligențe din partea personalului angajat care să poată identifica aparținătorul și dacă este posibilă transmiterea sau nu a datelor.
- În trecut au fost numeroase cazuri de divulgare de date către așa-ziși aparținători, care în fapt erau jurnaliști sau persoane neautorizate să primească acces la date, astfel operatorul ar putea să aibă parte de un incident la adresa confidențialității datelor, riscând să i se atragă sancțiuni.